Уџбеник Иконописа

Прибор и материјали

Иконописци користе следеће материјале:

дрвена даска

Најчешће од липовог дрвета.Израђује се на посебан начин тако да се спречи кривљење даске.



папир

Када се слика икона прво се цртеж иконе црта на папиру па се са папира преноси на даску.

памучна газа

Наноси се на даску пре подлоге.Служи као ојачање подлоге.

креда у праху

Место креде може да се користи и такозвани "париски гипс" фино самлевени гипс који је дугим држањем у води изгубио способност стврдњавања.

туткало

Туткало је лепак за дрво израђенo од животињски кожа и костију.Сличан по особинама је и желатин који се користи за спремање колача, може да послужи и као замена за туткало.

акрилик

Акрилик је вештачка смола која служи као везиво у бојама и сликарским подлогама.

цинквајз

Цинквајз или у преводу цинковна-бела, је пигмент који се у користи као додатак подлози који спречава њено кварење. У иконопису се цинковна-бела не користи за справљање боја.

шелак

Шелак је природна смола-излучевина једне врсте инсекта.Користи се као лак или као изолатор.Некада се дрвени намештај лакирао шелаком (такозвано шелакирање).Постоји обичан црвени шелак и бели, вештачки ,избељени шелак.

микстион

Микстион је лепак за злато на бази уља од конопље.Има више врста: микстион који се суши за 3 сата, онај који се суши за 6 сати или онај који се суши за 12 сати.Тачни састав микстиона произвођач чува као тајну.Базира се на угушћеном сушивом уљу од конопље којем су додати сикативи - вештачки убрзивачи сушења.

болус

Користи се у полираној воденој позлати.У суштини болус је глина ,потпуно очишћена од примеса, која има идеалне особине за позлату и полирање.

беланце

Додаје се болусу при позлати да му повећа вискозност.Пре употребе беланце треба улупати и оставити да остоји пар дана на сунцу да се уквари.

злато

Користи се, или фино чисто злато 24 каратно ,или са мало примеса 22 каратно.Злато је у облику листића који се лепе микстионом или се наносе на болус.

пигменти

Пигменти су фино упрашени материјали који су главни састојак боја и дају им обојенст.Најчешће су минералног порекла такозвани земљани пигменти, или су добијени вештачким хемијским путем.Цинобер -црвени пигмент се још у средњем веку справљао на вештачки начин од живе и сумпора.



жуманце

За добијање боја није довољно само пигмент растворити у води.Ако у боји нема везива боја ће се након сушења осипати.Као везиво за боју у иконопису користи се жуманце.Боја справљена од жуманцета и пигмената назива се јајчана темпера или само темпера ( не треба је мешати са темпером коју ученици користе у школама).

Следећи видео клип демонстрира спремање жуманцета:




JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.

лакови

Најчешће се користи дамар лак.Поред дамар-лака користи се још и акрилни лак,уљани и нитро лак.


Следећи алати и следећи прибор се користе у иконопису:

штафелај



штап

 

четка за наношење подлоге

Треба да је равна,ширине око 5 цм ,танка.

водобрусни папири

Користе се за брушење подлоге.Могу да се купе у фарбарама и гвожђарама.Деле се по финоћи најгрубљи је финоће 100 а најфинији носи ознаку 2000.

челична вуна

Може да се користи место финог водобрусног папира за глачање подлоге.

графитна оловка

Служи за скицирање цртежа.

четкице за сликање

Користе се две врсте: прва равна или како се још назива плах, и шпицаста ,специјална, за линије.Флах четкица служи за подсликавање - наношење боје у широким потезима.Друга врста су шпицасте четкице које имају способност само-формирања шпица након повученог потеза.Служе за повлачење линија цртежа и за наношење осветљења и сенки на подсликани део, такозвану проплазму.

позлатарски нож

Служи да се њиме златни листић подели-пресече на два мања дела.

позлатарско јастуче

Служи да се на њему изврши сечење златног листића.

позлатарска четкицама

Њом се златни листић преноси са јастучета на даску или из свешчице на јастук.



разне посудице

Стаклене и пластичне, служе за мешање боје и справљање подлоге.

шило за гравирање подлоге